Tuesday, April 3, 2007

مش ممكن يحصل ؟


اللى بكتبه ده رأيى شخصى للنقاش
طبعا لما تبص للصورة علطول هتقول
مش ممكن تحصل دى خدعة
بس لما شوفتها
سألت نفسى سؤال
هو اللى فى الصورة ده ممكن يحصل !!!!
اوعى ترفع حاجبك و اسمعنى للاخر
انا اقصد هل من الممكن ان الانسان يعيش بكل نص لوحده
مش بالشكل اللى فى الصورة طبعا
هل من الممكن ان الانسان عقله يعيش فى سكه و قلبه يعيش فى سكه
هل ممكن الانسان يعيش بشخصية للناس و شخصية ليه هو
اسئلة كتيرة دارت فى دماغى
و اتهامات كتير شفتها بعينى لاشخاص
دايما الناس تنظر للشخص الهادى ان مش ممكن يكون الانسان هادى كده
و كمان مش كده ده الناس بتسئ الظن فى الشخص ده
و دايما ينظروا له انه فيه حاجات كتيرة من شخصية مستخبية
و بيستنوا انها الاسوأ فى حين انها ممكن تكون احسن من الجوانب الظاهرة للشخصية
و ده خلانى اقول ان الصورة و رغم صعوبة تحقيق الشكل ده
و لكن لو اتحققت مش ممكن يستمر عليها الانسان
و ده بيوصلنى لنتيجة اهم ان الانسان مش ممكن يعيش بكل نص لوحده
و كمان مهما كانت براعته فى التلون و التخفى و لبس الاقنعة
لا يستطيع ان يخفى حقيقة شخصيته اكثر من ساعات قليلة عن المحيطين
حتى و لو طالت لشهور بتفرق تبع ذكاء المتعاملين معاه
الموضوع للدردشة و الكلام فيه حتى نقد التصور الشخصى بتاعى متاح جدا
========
اوريك هعمل ايه يا بهجت
هقسمك نصين من هنا
نصين !!!
من هناهو
طيب اجوز ازاى انا بقى
برضه ده اللى افتكرته اول لما شفت الصورة دى
ههههه

8 Comments:

Blogger زحل الفلكي said...

امممم

فكره برضه
بس انا مختلف معاك في موضوع انه ممكن يكون عايش بقلبه في حاجه وبعقله في حاجه تانيه

لأن وجود الحاله دي بيخلي الانسان مش مدي تركيزه الكامل للحاجه اللي بيعملها

وده بيشتته

وزي مأنت قولت اللي بيتعامل معاهم بإختلاف ذكائهم بيعرفوا
وده انا متفق معاك فيه

تحياتي

April 3, 2007 at 5:15 PM  
Blogger Ahmed EIssa said...

عيب مجتمعنا بصفة خاصة انه ممكن يفهم الانسان الصاخب..اللي دايما يهزر وصوته عالي اما الهادي ففعلا بتسئ بيه الظنون..المشكلة ياعزيزي في نظام القولبه..كلنا بنفكر بنظام القوالب والتصنيف..الموضوع كبير اصلا بس مناقشته لسة مفتوحة
اما بقي انك تعيش لنفسك بشخصية وللناس بشخصية فللاسف ده اللي بيحصل..فكر ان مش كل الناس زي بعض ولازم تعامل كل واحد بطريقته..كيفية مخاطبة الاخر يا جودة

انا معاك ان الواحد ممكن يخفي كتير من شخصيته الحقيقية ويتعامل بجانب واحد بس منها..واعتقد ان ده افضل للجميع..محدش يحب يشوف كل اللي بتفكر فيه..خصوصا انت يادودي!!
بوست حلو
برضه مفهمتش ايه موضوع الشباب ده اللي في البوستين اللي فاتو

April 4, 2007 at 6:47 AM  
Blogger أنا أفكر إذن أنا موجود said...

البوست ده قراته في يوم
وعلقت عليه في يوم تاني
ليه حضرتك
عشان حاسة أني بأجري وتعبانه وأنا بقرأ البوست
بجد شكلك مشحووووون على الآخر
لأن الكلام بيخرج مدافع صاروخية

على الأشخاص اللي بشخصيتين بيضايقوني جداً جداً
وبيجنوني .. وأقل شئ للشخصية دي أني مش بعاتبها .. وبأكتفي بتجاهلها

وفي نقطة كمان خطيرة
أنك تأخد فكرة عن الشخصية بطريقة سماعيه .. دي برده بتنرفزني جداً
الحكم علي الشخص يتاتى بالمعاملة المباشرة والحديث المباشر

ويمكن انتشار المنتديات .. وصفحات الانترنت الخاصة .. ممكن تسبب سوء تفاهم لشخصية ما
وتتصور من حديث أحد انهم كذا وكذا .. وبالتعامل المباشر تجد نفسك أمام شخصية اخرى تماماً

وشئ أخير
الإنسان اللي عايش بشخصيتين ده انسان مريض .. ولازم أبعد عنه عشان العدوى
لان مرض انفصال الشخصية ده معدي بشكل كبير

April 5, 2007 at 7:23 AM  
Blogger ba7re said...

حاسس ان كل الردود فهمت البوست عكس تماما ما اقصده
نبدا بنوفا
أنا مقولتش غير كلامك
هل من الممكن ان الانسان عقله يعيش فى سكه و قلبه يعيش فى سكه
ده كان سؤال لنفسى مش قناعة موجودة
و اخيرا ان مازلت عن رأيى اللى ليه لقب انسان قلبه و عقله جزء منهم ومش لازم
يحكم بواحد منهم فى امر دون الاخر
و كمان ان ضد ان الانسان ممكن يعيش بقناع اكتر من ساعات محدودة زى ما احنا قولنا و انت اتفقت معايا انه تبع ذكاء المتعامل معاه
اما اجزاء خفية دائما اعتبرها الخصال الاحلى اللى محتاجة حد يكتشفها فى شخصية الانسان اللى بيتعامل معاه
تحياتى :)
و على فكرة تدوينتك الاخيرة جامدة
على غير العادة :P
بهزر طبعا ههههه

April 5, 2007 at 4:15 PM  
Blogger ba7re said...

عيسى:
ازيك ياض
مش معقول كده ابو الاخبار يبقى ازاى خبر زى ده متعرفوش :P
المهم
بكرة تعرفه
موافقك فى اغلب كلامك
بس مش شايف الانسان مضطر لاخفاء شخصيته الحقيقية
خصوصا انت يا دودى : عايز ترجمة و الله انا زى ما انا قاعد مع انا بفرق بسيط انا و انا قاعد مع انا لواحدنا بتهبل شويه
زى احد فى بيتهم بياخد راحته شويتين
بس كده يا عيسى
و برضه مش هريحك دلوقتى ايه الشباب عايزك كده تفكر من نفسك كده
ياترى ايه ياترى ايه ؟

April 5, 2007 at 4:32 PM  
Blogger ba7re said...

سلامو عليكوا يا كايند
بعد لما قريت الكومنت بتاعك فتحت البوست و قريته تلت اربع مرات
هو زحمة و اتكلم عن حاجات كتير فى وقت واحد
بس انا هرجع اوضح وجهة نظرى هنا لانها مش واضحة اوى بره
انا رأيى فى الموضوع ده
غير اللى وصلك خالص
انا مش مضايق من مزدوجى الشخصية لانى بنكر فكرة الاقنعة و ان الانسان ممكن يعيش بكذا شخصية
و شايف ان مهما كان الانسان قادر على التلون مش هيقدر يخفى شخصيته عن الناس اكتر من ساعات معدودة
اما نقطة انى باخد بسمع عن الناس
لا ده قصدك فى حكم الناس على الشخصية الهادية
انا هوضحك ليكى النقطة دى
انا من الشخصيات الهادية جدا و ده طبع عامة و لكل مع اصدقائى المقربين اتحرر من الهدوء و اتحول لشخص اصل فى بعض الاحيان لاشتغالاتى جدا
بس الاصل فى شخصيتى الهدوء حتى من كتر اصحابى فانا بعد اجتماعى جدا
بس اجتماعى هادى اكسب الصداقات فى صمت
المهم فيه ناس بتنظر لى انه الهدوء ده مستحيل يكون بيخبى وراه شخص هادى جدا
فممكن تلاقى ناس ترسم لى تصورات ان الشخص ده ممكن يكون بيزعق فى بيتهم و يفترضوا الاسوأ عكس اللى ممكن و غالبا فى الواقع بيكون الاصل مع اى شخص هادى لان الهدوء طبيعة
فشخصيتى من الصعب اننا تتأثر برأى الناس على شخصية حتى لو اتفق الجميع انها شخصية كويسة او وحشة لاسم اتعامل معاها بنفسى
بس فالتدوينة كانت عبارة عن تسأولات وصلت فى النهاية ان الانسان شخصية واحدة متناسقة و لازم يكون كلها بيقبل بعض
و مهما ظهرت للناس بعكس شخصيتها اللى جوه هتظهر فى وقت اقرب مما يتوقع احد
يارب تكون فكرتى وصلتك :)

April 5, 2007 at 5:19 PM  
Blogger حسام مراد said...

مش ممكن الانسان يعيش بشخصه ليه وشخص
للناس يبقى ده مش انسان
وانا بكره الاقنعه جدا
وبيتعرفوا مع التعامل بس مش ساعات قليله لا ايام وده مش غباء
لاننا بنأخد بحسن النوايا
فعشان كده مابنعرفش بدرى

كده هوه طب اجوز ازاى بقى
ههههههههههههههههههههههه
سلام

April 11, 2007 at 1:54 PM  
Blogger ba7re said...

حسام مراد
منور المدونة ياباشا
و متفق فى كلامك
و شكرا :)

April 17, 2007 at 7:20 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home



Get my banner code or create your own banner